Po prostu wysłuchaj
Dziś obchodzimy nietypowe święto - Światowy Dzień Słuchania. Podkreśla on wagę tej umiejętności, która jest niezwykle cenna. Obecnie wiele osób skupia się na dawaniu niepotrzebnych rad innym ludziom. Natomiast wystarczy ich wysłuchać i okazać odrobinę empatii, aby poczuli się lepiej. Z tej okazji chcielibyśmy wesprzeć wszystkich, którzy czują, że potrzebują być wysłuchani.
Dziś obchodzimy nietypowe święto – Światowy Dzień Słuchania. Podkreśla on wagę tej umiejętności, która jest niezwykle cenna. Obecnie wiele osób skupia się na dawaniu niepotrzebnych rad innym ludziom. Natomiast wystarczy ich wysłuchać i okazać odrobinę empatii, aby poczuli się lepiej. Z tej okazji chcielibyśmy wesprzeć wszystkich, którzy czują, że potrzebują być wysłuchani.
Dziś Światowy Dzień Słuchania. Przyjmij to o czym mówi druga osoba i bądź obok zapewniając o swoim wsparciu. Nie zmuszaj do niczego, jednocześnie pamiętając, by jak najszybciej zorganizować pomoc, jeśli druga osoba wyraźnie tego potrzebuje.
5 zasad aktywnego słuchania, które poprawią jakość Twoich relacji z innymi ludźmi i sprawią, że będziesz lepszym słuchaczem
Zrelaksuj się i przyjmij właściwą postawę
Aby stworzyć sprzyjającą atmosferę rozmowy, zrelaksuj się i przyjmij właściwą postawę. Unikaj krzyżowania rąk, zakładania nóg na nogę czy zaciskania pięści. Zamiast tego, usiądź wygodnie, rozluźnij mięśnie, uśmiechnij się, zwolnij oddech i przyjmij otwartą postawę, wyprostowując plecy i nie krzyżując rąk ani nóg.
Utrzymuj kontakt wzrokowy
Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, ale pamiętaj o łagodnym i naturalnym spojrzeniu. Unikaj zbyt długiego i intensywnego wpatrywania się w oczy, co może być odbierane negatywnie. Skoncentruj wzrok na wyobrażonym trójkącie, którego wierzchołkami są oczy i nos rozmówcy.
Nie przerywaj
Szanuj rozmówcę i unikaj przerywania jego wypowiedzi. Cierpliwie słuchaj, nie krytykuj ani nie przerywaj nawet w przypadku różnicy poglądów. Pamiętaj, że to ważny etap rozmowy.
Skup się na rozmówcy
Skup się na rozmówcy poprzez wyłączenie zakłóceń, takich jak komórka, radio czy komputer. W przypadku zbyt głośnego miejsca spotkania, rozważ zmianę lokacji. Koncentruj się na gestykulacji, postawie, tonie głosu i tempie mówienia rozmówcy.
Bądź szczerze zainteresowany i zadawaj pytania
Wyraź szczerą ciekawość i zadawaj pytania. Szczere zainteresowanie wzbudza zaufanie i życzliwość. Unikaj pytań zamkniętych, skupiając się na pytaniach otwartych, które pozwalają na wyrażenie szczerej opinii, np. pytania rozpoczynające się od słów „dlaczego” lub „jak”.
Gdzie szukać pomocy – ważne informacje i numery telefonów
Jeżeli uznasz, że Ty sam lub ktoś w Twoim otoczeniu potrzebuje pomocy, nie wahaj się po nią sięgnąć – to najlepsze co możesz zrobić. Więcej informacji oraz ważne wskazówki znajdziesz TUTAJ.
116 123
Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych w kryzysie emocjonalnym, czynny przez 7 dni w tygodniu w godz. 14.00–22.00
116 111
Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, czynny całą dobę przez 7 dni w tygodniu
800 108 108
Bezpłatny telefon wsparcia, czynny od poniedziałku do niedzieli (z wyjątkiem dni świątecznych) w godz. 14.00–20.00
121 212
Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Rzecznika Praw Dziecka, czynny całą dobę przez 7 dni w tygodniu
22 635 09 54
Telefon zaufania dla osób starszych, czynny w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 17.00–20.00